Ny lektor i psykoterapi och psykologisk behandling

Markus Jansson-Fröjmark har utsetts till lektor i psykoterapi och psykologisk behandling. Den nya tjänsten innebär att han fortsätter arbeta med utbildnings- och forskningsfrågor. Men med ytterligare fokus på forskarutbildning inom Kompetenscentrum för psykoterapi och Centrum för psykiatriforskning.

Med en bakgrund som klinisk psykolog, disputerade Markus Jansson-Fröjmark 2005 med en avhandling om insomni och har sedan dess framför allt arbetat på universitet. Han kom till Kompetenscentrum för psykoterapi (KCP) för 6 år sedan och har sedan dess främst arbetat med utbildningsfrågor gällande basutbildningar i psykoterapi, doktorandhandledning och forskning inom området klinisk psykologi.

image2z2wj.png

Markus Jansson-Fröjmark, foto: Mikael Sandström

Vad är det bästa med att undervisa?

Det bästa med undervisning är att se när våra studenter under flera terminer blir skarpare, mer effektiva och mer självsäkra behandlare. Och att våra studenter är nöjda med våra utbildningar. Sen uppskattar jag väldigt mycket att få bygga undervisning med duktiga och engagerade kollegor, och det får jag verkligen på KCP.

Vad har din forskning för fokus?

Min forskning berör framför allt insomni, och inom det spåret undersöker jag om psykologiska faktorer vidmakthåller sömnproblemen och om KBT och dess delar är effektivt för patienter med insomni. Jag har också ett intresse av att undersöka hur väl olika mätinstrument fungerar, främst sådana mått som är tänkta att fånga utfall vid psykoterapi och sådana som syftar till att mäta psykologiska processer. Sen har jag också möjligheten att vara med i andra spännande projekt som bl.a. berör generaliserad ångest, utveckling av ohälsa bland ungdomar, autism och kvalitetssäkring av psykoterapiutbildning.

Är det något pågående eller kommande projekt som du är extra stolt över?

Jag är särskilt stolt över att få vara med i ett av doktorand Martina Gumperts doktorandprojekt, där vårdpersonal inom BUP genomför digital utbildning för att kunna bedöma, diagnosticera och behandla dysmorfofobi på ett mer effektivt sätt. Precis som digital psykoterapi kan medföra massor med nytta i vården, så tror jag att digital utbildning kan göra fortbildning för vårdpersonal mer lättillgängligt och hållbart.