Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor
Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi - en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning.
Publicerad: 2016-01-12
– Vad som påstås här är att specifika rörelser skulle ha specifika effekter på olika psykologiska funktioner, och det ser jag helt enkelt inte logiken i. Så från mitt perspektiv är det här ren nonsens, säger Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap på Karolinska institutet.
Senaste nyheterna
- Stipendium till Jenny Karlsson
- Årsrapport 2023
- Utlysning av projektmedel för forskning i nätverkssjukvården
- Utlysning av medel för spelforskning
- Utlysning av kliniska forskartjänster för 2025
- Postdoktormånader 2024 - 2025
- Benjamin Bohman ny adjungerad lektor
- Utomeuropéer har mer symtom på ätstörningar – men får inte lika ofta specialistbehandling
- Spelberoende kan öka risken för långtidssjukfrånvaro
- Jonas Ramnerö 1959 – 2023